pondělí 28. července 2014

#202 Pane Lorenc, uvezu to?

Mimořádný příspěvek od Luboše Račanského


Pokud jste snad neviděli film Na samotě u lesa, jistě z něj znáte alespoň hlášky, které doslova zlidověly. Pan Lorenc je karikatura, ale tak jako je za pověstí skryt nějaký pravdivý základ, je pan Lorenc archetyp, kterému můžu (v dobrém slova smyslu) přiřadit konkrétní osoby. Představuje pro mě nějakého moudrého stařešinu, který sice na jednu stranu může být brzdou pokroku, ale především je nositelem vědění, zejména takového, které těžko vyčtu z knih. Je dobré si jeho rady vyslechnout, přestože jich nemusím dbát (ačkoliv je dobré vědět, proč jsem tak učinil). Člověk by měl ctít starší a pokud je to někdo jako pan Lorenc, je to hned snazší. Podle mě jde o úžasné win-win řešení: mně to pomůže a oněm starším lidem to přidá na důležitosti a důstojnosti. Je nezbytné mít pana Lorence i u vás v práci.
  • „Mladí vpřed, staří na svá místa!“
  • „Jsme mladý, dynamický kolektiv.“
Proč bychom měli začínat od píky, když se můžeme postavit na ramena našich předků. Samozřejmě mám svého pana Lorence i ve stavebnictví, jinak bych se neodvážil začít se stavbou svépomocí. Nedávno jsem začal koketovat s myšlenkou, že bych se vrhnul do včelaření (nic velkého, tak tři úly). Věnoval jsem nějaký čas teoretické průpravě, ale co dál? Nakonec jsem si uvědomil, že ve svém blízkém okolím mám tolik včelařů, kterých se můžu zeptat, že by byla neskutečná škoda toho nevyužít. To takhle přijedete koupit několik kilo medu a rázem zjistíte, že uplynuly už dvě hodiny a že byste dokázali poslouchat celý den. V příspěvku bydlení u rodičů jsem upozorňoval na myšlenku „Kdyby byla úcta k rodičům něco snadného, nemluvilo by se o tom v Božím přikázání.“ V dobře fungujícím společenství není výchova pouze na bedrech rodičů. Dalo by se říct, že pan Lorenc v podstatě vychovává. Přidal bych ještě citát z knihy o bitvě u Thermophyl Ohnivá brána
Vynikající zvláštnost spartské metody je v tom, že každého chlapce vychovává učitel, nikoli jeho otec. Učitel může říkat věci, které otec nemůže; chlapec se může přiznat učiteli k věcem, s nimiž by se hanbil svěřit otci.
Páni Lorencové mi dělají ohromnou radost, máte někoho takového i vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat