pondělí 21. dubna 2014

#164 Focení

Jako malá jsem koukala pod ruce tatínkovi, když za pomoci lamp pracně fotil vytvořená PFka 

sestávající se z fotografií a prostřihaných A3 čtvrtek s domalovanými letopočty a lemy černou tuší. 

Tehdy ještě černobíle, barva prorazila do našich fotoaparátů nejdříve na diapozitivy, tento vynález byl 

v tu dobu ještě poměrně drahou záležitostí. A pak jsem s ním v temné komoře zírala nad tím, jak se 

po kombinaci vývojka-ustalovač objevují na fotopapíru výsledná dílka, která se v závěru opatří zezadu 

razítkem tvůrce a půjdou na přelomu roku do světa. Věděla jsem, že mnoho mých spolužáků má své 

dětské fotky oražené stejným razítkem. Celý proces byl tak trochu alchymie a člověk do poslední 

chvíle netušil, co se vlastně vyklube na fotce, zda bude ostrá a zda se na ní nedopatřením nedostalo 

něco, co celou fotku pokazí. A musela jsem tolerovat, že díky vyčlenění jednoho pokoje v bytě na 

otcovu „fotokomoru“ jsem nucena obývat se dvěma sestrami pokoj o rozměrech 11m2

Dosud si pamatuji, když jsem dostala k vánocům svůj vlastní fotoaparát Beirette. Jednoduchý, 

funkční, neautomatický a dokonce už na kinofilm. První fotky focené o zimních prázdninách byly 

nádherné, neskutečně ostré a dokonce bez sněhu. Začala jsem objevovat svět přes objektiv. Tahle 

strana foťáku mi vždycky byla bližší. Bohužel jsem záhy objevila taky limity daného přístroje a vzápětí 

i ty svoje. Ano, neudělala jsem s ním pořádné makro, jelikož nejbližší možné ostření bylo asi od 

60cm a z těch se sedmikráska fotí fakt špatně. A fotoaparát měl jednu konstrukční vadu – spoušť na 

přední straně, která se bohužel nemačkala směrem k sobě, ale dolů. A tak se mi stávalo, že jsem si při 

focení aparát překlápěla a fotky byly tím pádem rozmazané, jelikož se z nich rázem stávaly fotografie 

v pohybu – ne fotografovaného objektu, ale fotoaparátu samotného. Když se jednoho dne objevil na 

fotkách tenký bílý proužek po délce, který signalizoval, že po nějakém pádu netěsní zadní záklopka, 

bylo to poslední kapkou k mému rozhodnutí pořídit si foťák digitální.

Konečně hned uvidím, co jsem vyfotila, a ne, že bude z celého filmu použitelná třetina! A tak jsem 

se do toho vrhla. Prozkoumala jsem recenze na internetu a vyrazila si pro svůj Panasonic DMC-FZ5 

do prodejny. Pán, který si tam právě vyzvedával svoje A3 barevné fotografie ze zimních Alp, se mne 

pokoušel přesvědčit, že si mám koupit Canon (tělo + objektiv). Jenom to tělo stálo to, co celý můj 

vyhlídnutý foťáček i s náhradní baterií dohromady. Tehdy jsem odpověděla, že než já se naučím 

používat všechny funkce vybraného modelu, to, co mi ukazuje on, se už dávno nebude vyrábět. A 

na mé začátky mi to stačí. Usmál se a odvětil, že je vidět, že vím, co chci, a že v tom mám pravdu. 

Doma otec zkušeným pohledem obhlédl foťák a můj výběr mi schválil. Měla jsem první digitál 

v rodině a brzy i první digitální fotky. A tak se objevila koupající se sýkorka v louži tajícího sněhu 

anebo západ slunce kdekoliv, kde se mi zrovna líbil. Dokumentace chlupatých rozmazlených koulí 

v bedně s hoblinami anebo mámina zahradnických úspěchů, čehokoliv, co bylo záhodno zachytit pro 

budoucnost, se pomalu množily na harddisku počítače. Nosila jsem svůj foťák všude s sebou, jezdila 

s ním do práce a chodila na procházky. Člověk nikdy neví, co se kde potká.

A tak jsem třeba dorazila do práce s čerstvým úlovkem, kterého jsem si všimla po cestě. „Jé, to je 

nádherný, kde to je?“

„Tady na rohu.“

„Fakt?“ podivila se kolegyně, která jezdila autem. Uvědomila jsem si, že mne focení naučilo všímat 

si věcí a hlavně dívat se na ně z neobvyklých úhlů. Stokrát chodíte kolem zahrady a po stoprvé, když 

podzim barví listí, ji obejdete z opačného rohu, abyste si všimli dávno nepoužívané zarostlé branky. 

Objevíte odraz protějšího domu v obložení domu nebo černého kosa zpívajícího uprostřed růžové 

sakury. A pak se jednoho dne stane, že ten foťák zapomenete a potkáte obraz, který byste vyfotili 

.

strašně rádi, ale není čím. Prostě stojíte nad čerstvě napadlým sněhem, ve kterém jsou stovky stop 

ptačích nožiček a nikde jediná lidská, protože všichni ještě spí, a vám nezbude nic jiného než uchovat 

si ten obrázek ve vlastní paměti.

Dneska chodím s foťákem v mobilu a vím, že při nejhorším mám možnost vycvaknout daný výjev jím. 

Ano, ten foťák má svoje limity a některé fotky jsou z něj i při nejlepší snaze rozostřené, ale kdyby 

mi někdo před dvaceti lety řekl, že budu mít foťák parametrů Jamese Bonda v takové malé placce 

v kapse, asi bych mu nevěřila. Jen jsem časem zpohodlněla a převážně nechávám čarovat automat. 

A kdyby mi chudáček mobil nezačal na Zvíkově zmatkovat, na co má vlastně ostřit, nikdy by mne ani 

nenapadlo nechat vyniknout odraz křížového okna na stěně, aby vznikla jedna prostá a působivá 

fotografie. Nejsem příznivcem různých filtrů, počítačové úpravy používám minimálně a většinou 

pouze ke snížení nedokonalosti fotografie způsobené mou vlastní leností nastavit clonu a další 

správné parametry. Některé momentky by tak stejně ani neměly možnost vzniknout.

Stal se ze mne blázen, který se všude na výletech pohybuje poslední, protože fotí, a čtyřkilometrový 

okruh mu může trvat i tři hodiny, protože se kochá a… fotí. A když pak dožene ostatní, ptá se: „Jak se 

ti líbilo to a to… To je nádhera, co?“ A jako odpověď obvykle obdrží: „Co? Kde?“

Mnoho lidí si všimne všeho teprve ve chvíli, kdy jim to ukážete. Chodí po vytyčených trasách a vlastně 

je neznají. Vyrazí na poznávací okruh, ale ve skutečnosti z něj viděli tak maximálně pětinu. Míjejí 

skvosty bez povšimnutí jenom proto, že je na ně nikdo neupozornil.

Když jsem nedávno dorazila ráno do práce, povídá mi kolegyně: „Já jedu kolem tebe, mávám na 

tebe a ty jdeš a rozhlížíš se a nevnímáš. Prosim tě, cos tady viděla tak zajímavého? Vždyť tu nic není!

“ Podívala jsem se na ni a usmála se: „Líbily se mi mraky. Viděla jsi, jak jsou krásný? A jak skrz ně 

svítí slunce?“ O čerstvých lístcích na keřích a dvou rozkvetlých pampeliškách jsem raději pomlčela. 

Nechápala. S lehce otráveným výrazem pokračovala v práci a považovala mne asi za tichého blázna. 

Ještě, že mne už všichni znají a tolerují. Já jsem s úsměvem ve tváři z krásného rána došla ke svému 

stolu a podívala se z okna. Ano, za celou tou ošklivou čtvrtí a Budvarem se rýsuje Kleť a obrys 

Šumavy. Škoda, že by z toho nebyla hezká fotka. Ale pocit je z toho opravdu hezký. Ten pocit…



Žádné komentáře:

Okomentovat