úterý 8. dubna 2014

#160 Cesty pod povrch

Mám rád cesty pod povrch. Ne, nemyslím, že by mi bylo nějak extra dobře v hornickém muzeu, i když sklepy... Hmm! Ale vážně: prostě mě baví zjišťovat a objevovat, co není vidět. Co je v pozadí určitého jednání lidí, co je v základech věcí, které bereme jako na povrch jasné.

Foto: Tomáš Hellebrand, Albumino
V první řadě mě baví poznávání, "o čem je to povolání". Po maturitě jsem byl odhodlán stát se učitelem. Říkal jsem si, že to přece musí být možné dělat lépe. Napovrch to vypadalo snadné. Tak jsem si to pár let vyzkoušel. A teď už vím, jaká dřina je být učitelem špatným. Natož dobrým. A věděli jste, že sice učitelé mají "ty prázdniny", zato ale při poctivých přípravách odpracují za celkem nízký plat týdně i 50 - 60 hodin místo obvyklých 40?

Potápění se do hlubin lidských motivací tu raději nebudu moc rozebírat. Nejsem psycholog a ani se jím nechci stát. Nicméně zjišťuju, že věci často nejsou tak, jak "z vonku vyzerají". Vědět, proč se něco stalo, proč někdo něco dělá, často člověku pomůže s věcí se lépe srovnat. (A dokonce v sobě otupit vztek, závist, frustraci, pohrdání...)

Moc zajímavé jsou také (náhodné) okolnosti pod povrchem úspěchu. Znáte knihu Mimo řadu amerického novináře Malcolma Gladwella? Ukazuje na mnoha příkladech, proč někteří lidé zazářili a jiní ne. Boří mnohé mýty o "genialitě" některých osobností – například ten, že místo a čas narození nehrají roli. Hrají, a poměrně velkou.

Vážně mě to moc zajímá. Mluvil jsem o tom s dalšími lidmi a nechali se nadchnout. A tak jsme si s přáteli z TEDxPrague dopřáli jeden malý-velký experiment: je možné se věcem pod povrchem věnovat celý den a z různých stran? Patnáct patnáctiminutových vstupů to zkusí potvrdit. Jestli máte chuť ten pokus s námi prožít taky, zvu na sobotu 21.6.2014 do pražské Hybernie. Lístky jsou k dostání na TEDxPrague.cz (do konce dubna v předprodeji se slevou za 1444 korun).



Žádné komentáře:

Okomentovat