pondělí 30. prosince 2013

#115 Pozdrav slunci

Když jsem byla malá, našla jsem doma v knihovně knížku, která mě zaujala. Byla plná fotografií cvičenců, v nejrůznějích, někdy až obskurních pozicích. Stáli na hlavě, leželi s nohama za hlavou, u některých fotografií jsme s bratrem dokonce stěží identifikovali, jestli ruka či noha stále patří tomu sveřepě se tvářícímu pánovi v trenýrkách?! Když jsem už uměla číst, zjistila jsem že to, o čem kniha je, je jóga. Možná se u vás doma taky našla ona brožovaná kniha od André Van Lysebetha. Později jsem zjistila že jóga není jen "tělocvik", ale komplexní způsob života, který zahrnuje i stravovací návyky techniky dechu či očisty a  filosofii. Dnes mám knih o józe trochu více, protože zvědavost mi zůstala a něco málo z těch knih či kurzů jsem přijala za své.

Jednou z nich, a asi tou pro mě nejdůležitější, je pozdrav slunci. Pozdrav slunci je dynamické cvičení, tzv. krija. Jde o sérii dvanácti na sebe navazujících poloh/ásan synchronizovaných s dechem. Existuje více variant pozdravu slunci. Co ale mají společné je, že se cvičí ráno, proti vycházejícímu slunci a nalačno Jedna série se dá po zvládnutí techniky zvládnout za dobu kratší než jedna minuta, takže i když opravdu hodně spěchám, tak alespoň na pět sérií si ráno čas najdu.

Není třeba žádného náčiní, cvičit se dá kdekoliv s podložkou i bez podložky. Už jsem cvičila doma, v hotelích, na plážích, v parcích. Také můžete, ještě v pyžamu a bosí, vyběhnout do probouzejícího se letního dne na zahradu a zacvičit si třeba společně s dětmi své kamarádky. Odměnou vám budou nejen dětské úsměvy ale hlavně protažené a pružné svaly, roztažené plíce a probuzení. V zimě, kromě toho co jsem zmínila, si obzvlášť cením to, že rozprouděním krve se tělo zahřeje. No a  pokud budete opravdu cvičit proti slunci tak se dočkáte i dobré nálady, která vás neopustí snad ani v Pražském metru.

Zkuste si zítra ráno zacvičit. Třeba podle http://www.jogin.cz/Joginsky-pozdrav-slunce-Surja-Namaskara/

.


Žádné komentáře:

Okomentovat