úterý 17. prosince 2013

#110 Ilustrace Heleny Zmatlíkové

První písmenka. Á-bé-cé. Máma mele maso. Ela solí. Existuje vůbec někdo, kdo se jmenuje Ela? Nikdo takový ve třídě není! A můj pláč nad slabikářem v kuchyni našeho domu. Vím naprosto přesně na které stránce. Na obrázcích u textu byly děti, které si opékaly brambory. Přiznám se že nevím kdo můj Slabikář ilustroval. Ale obrázky si pamatuji přesně. Ilustrace v knížkách, zvláště těch dětských, jsou důležité. Podstatně ovlivňují naši fantazii , kterou nabídnutý obraz usměrňuje a možná i trochu spoutává. Ale pro děti je to někdy důležité, protože nemají přehled, kterým disponují dospělí. Poznávají jimi svět a své okolí, učí se jimi.  A někdy je ilustrace tím jediným co v naší paměti uvízne.

Moje první kniha byla Honzíkova cesta. Nepamatuji si přesně děj, ale pamatuji si ilustrace HelenyZmatlíkové. Zdánlivě jednoduché, stylizované kresby postav s vybarvené pestrými barvami a s výraznou černou konturou.  Žlutovlasý klučík a dědeček s bílými vlasy a umně prohnutým knírem. A pes. Velké, výrazné, převážně pomněnkově modré oči. Myslím, že jako ilustrátorka byla geniální. Dětské knihy díky jejím kresbám dostaly další rozměr. Získaly na atraktivitě i pro nepříliš náruživé čtenáře a zpestřily dlouhé pasáže textů.


Pomáhaly přiblížit neznámé prostředí či věci. Díky Heleně Zmatlíkové pro mě dostala představa Villy Villekuly Pippi Dlouhé Punčochy jasnější obrysy. Stejně jako domky dětí z Bullerbynu. Ilustrace mně a mým kamarádům pomáhaly rychleji se ztotožnit s hrdiny. Děti se přeci neztotožňují jen s charakterem ale i s ilustrací. Kdo z vás byl Lasse, Bosse, nebo Ole? Kdo Anna či Britta? Já byla Lisa. Samozřejmě. Mám blonďaté vlasy jako ona. Ostatně Děti z Bullerbynu byly knížkou, kterou jsem si vyžadonila právě pro mimořádně bohaté ilustrace. Listovala jsem knihou ve školní knihovně a věděla jsem že ji musím mít. Dodnes si ji ráda prohlížím. Paní Zmatlíková ilustrovala přes stovku knih. To už je obrovské dílo. Navíc dílo, které patrně ovlivnilo nás všechny. Které z knih, které ilustrovala jste četli a jak na vás působily její kresby?  

Zdroj: http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2013/01/bullerbyn-zmatlikova.jpg

Žádné komentáře:

Okomentovat