úterý 3. prosince 2013

#102 Ale

Když jsem před lety poprvé přiletěl do Anglie, měl jsem s sebou mnoho předsudků. Čekalo tak na mne nejedno milé překvapení. Hned po příletu nás vyzvedla kamarádka se svým přítelem. Měli jsme se jet společně podívat do Cambridge. Tam jsme nějak nemohli najít vhodnou restauraci či kavárnu, tak nás Mark přemluvil, ať jedeme k němu domů do Norfolku. Večer jsme strávili v místní hospodě u čerstvých ústřic a piva.

Ale to bylo pivo! Tedy, bylo to ale, čti /ejl/, dost odlišný svrchně kvašený bratranec našich ležáků. Nešlo ze sudů pod tlakem, tahalo se pumpou. Netrnuly z něj zuby. Nebylo v něm kysličníku uhličitého dost na nadmudí tří balónů. Byl jsem jak u vytržení.

Další úžasný objev pro mne bylo množství značek a hlavně jejich názvy. Že nemají na Ostrovech smysl pro humor? Ne-li, tak pro poezii určitě. Jen se na to podívejte: Old Peculiar, Old Speckled Hen, Tangle Foot, The Badger, Three Blondes. A moje nejoblíbenější: Nelson's Revenge.

foto: http://theelektrospank.com
Dobrá zpráva: u nás v Polepech už delší dobu taky vaří ale jménem Povstalec. Konkrétně je to I.P.A., Indian Pale Ale, speciální silné pivo původně vymyšlené tak, aby přečkalo dlouhou cestu do Indie, kde se musí koloniální úředníci udržovat v patřičné kondici. (Máte-li rádi romantiku, podívejte se k tomu třeba na Sleeping Dictionary.)

Ja vám nevím. Češi říkají, že jsou pivní národ. Někdy mi to přijde, jako by Francouzi říkali, že jsou vinný národ, a přitom se ukázalo, že pijí jenom a pouze teplý pinot noir a o ostatních vínech nemají ani tuchy. Což Francouzům vyčíst nemůžete...

Ale dost už, věci se mění. Každým rokem u nás vznikne pár nových malých pivovarů a pivovárků. Jejich majitelům a příznivcům už nejde jen o to, aby co nejlevněji vyrobili co největší množství žlutého patoku s přiměřeným obsahem alkoholu. Jsou to nadšenci, znalci, skauti, vynálezci, alchymisté. A vědí, že když se řekne pivo, není to jen "pilsner lager".

Patříte taky mezi ně?

Žádné komentáře:

Okomentovat