pátek 9. srpna 2013

#34 Sýr

Nevím, jak jsem k tomu přišla. Mám ráda maso, mám ráda ovoce i zeleninu. Pochutnám si na omáčce, na polévce, na rybě, na uzenině i na sladkém. Ale nejvíc na světě miluju sýr. Jakýkoli. Nevadí mi „plesnivý“ ani ten „smradlavý“. Naopak, k takovému syrečku nebo romaduru si ještě přidávám cibuli. To je ta správná dobrota.

Taveným sýrem si potírám chleba nebo si na krajíc namazaný máslem pokládám plátek. Kostičky sýru přidávám do salátů, strouhám si ho na těstoviny a zapékám ho s bramborami nebo květákem. Rozpékám ho v troubě, zobám ho k vínu, griluji ho na roštu. Miluju sýry na všechny způsoby a nevadí mi kozí ani ovčí.

Pamatujete, když se u nás najednou začal ve velkém připravovat grilovaný hermelín? Patřila jsem mezi jeho první velké milovníky. Naučila jsem ho jíst snad všechny v mém okolí. Když jsme grilovali, s přáteli nebo rodinou, vždy jsem s sebou kromě masa na gril přivezla i hermelín. Až si na mě ostatní začali vsázet – přivezu ho, nebo ho tentokrát oželím? Byly časy, kdy jsem ho dokonce vydlabávala a plnila různými pochoutkami. Kousky šunky, kořením nebo třeba česnekem. Mňam!

Nejvíce si „sýrově rochňám“ ve Francii. Kromě jejich proslulých camembertů a dalších druhů sýru si ráda pochutnávám také na specialitkách. Nevím, jak se jim říká, pro mě je to zelený, oranžový, nebo dokonce tmavě modrý sýr. Zatímco ostatní se bojí, já je beru po kusech. Znova mňam!

Co ale miluju asi úplně nejvíc? Teplý sýr, který se tááááhne. Na bagetě, na pizze nebo jen ten obyčejný český smažák. Ten pocit, když se rozvoní, když se rozplývá na jazyku a probudí veškeré chuťové buňky, to je to, co mě opravdu těší.

Omlouvám se, ale další velké mňam! 

Žádné komentáře:

Okomentovat